آش كشك سنندج به سبک شهدین

آش کشک سنندج به سبک شهدین

مواد لازم:

گوشت گوسفند ۵۰۰ گرم
برنج ۳ فنجان
کنسرو نخود آبگوشتی شهدین ۱ قوطی
پیاز داغ عسلی ۳ قاشق سوپ‌خوری
نعناع ۲ قاشق سوپ‌خوری
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
شوید یا شبت ۱۰۰ گرم
جعفری ساطوری شده ۱۰۰ گرم
گشنیز ۱۰۰ گرم
مرزه ۱۰۰ گرم
سبزی کوهی یا کاشمه قدری
کشک شهدین ۱ فنجان
دارچین ۱ قاشق مرباخوری
گلپر ۱ قاشق مرباخوری
گل محمدی ۱ قاشق مرباخوری
جوز هندی ۱ قاشق مرباخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق مرباخوری
رازیانه ۱ قاشق مرباخوری
زیره ۱ قاشق مرباخوری
تخم مرغ ۱ عدد
زردچوبه قدری
فلفل قدری
نمک قدری

طرز تهیه:

گوشت ران گوسفند باشد، برنج خرد و شسته باشد، پیاز سرخ شده باشد، نعناع تفت داده شده یا در اصطلاح نعناع داغ باشد، سبزی معطر باشد، سبزی کوهی در صورت موجود بودن کاشمه باشد ، ادویه شامل دارچین، گلپر، گل محمدی، جوز هندی، تخم گشنیز، رازیانه و زیره باشد که همگی پودر شده اند.

طرز تهیه کوفته ریزه:

گوشت و پیاز و ادویه را با نمک و زرد چوبه مخلوط کرده خوب ورز می‌دهیم سپس به اندازه فندق بزرگ گرد می‌کنیم و در روغن و مقداری آب که داغ شده‌اند سرخ می‌کنیم.

طرز تهیه آش کشک سنندج به سبک شهدین :

کنسرو نخود آبگوشتی شهدین را با گوشت می‌پزیم، بعد برنج و نمک را به آن اضافه کرده تا برنج مثل کته نرم و له شود. سپس سبزی کاشمه خشک شده را از قبل خیس و صاف می‌کنیم و با برنج و گوشت مخلوط می‌کنیم. کشک شهدین را آرام آرام در چند مرحله اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم (با حرارت کم) وقتی خوب مخلوط شد نصف کوفته‌ها را داخل آن می‌ریزیم و به هم می‌زنیم، حرارت را خاموش می‌کنیم.
نکته: در هنگام پختن، آب آش برچیده می‌شود. هربار مقداری آب‌جوش اضافه کرده و هم می‌زنیم. این آش مثل بقیه آش‌ها باید مقداری شل و روان باشد. آش را در ظرف مورد نظر می‌کشیم و روی آن را با کشک شهدین ۴ قسمت می‌کنیم و در هر قسمت تعدادی کوفته ریزه، نعناع داغ، پیاز سرخ شده و مقداری گردو برای تزیین استفاده می‌کنیم.