روز درختکاری

 

۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ روز درختکاری روز تجدید حیات مبارک باد.

در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند روز ‌درختکاری‌ است.

تاریخچه روز درختکاری

۱۵ اسفند روز درختکاری روز تجدید حیات مبارک باد.روز درختکاری  ابتدا در سال ۱۸۷۲ و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین)، برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از ۱ میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

 

چرا روز درختکاری اهمیت دارد؟

روز درختکاری را می‌توان بهانه‌ای دانست برای ادای احترام به محیط زیست و تلاشی برای احیای آن. شرایط آب و هوایی کشورمان در اکثر مناطق خشک و کم باران است. با کاشت درختان سازگار با این وضعیت جوی، می‌توان شرایط جوی را متعادل ساخت. طبیعت و فضای سبز وسیله‌ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی‌های شهر و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسان‌ها متعلق است.

چطور روز درختکاری را جشن بگیریم؟

این روز فرصتی است برای اینکه راجع به اهمیت حفظ گونه‌های مختلف گیاهان و درختان مطالعه کنیم. با کاشتن یک نهال مناسب با شرایط اقلیمش می‌توانید این روز را جشن بگیرید.

از مواردی که برای کاشت نهال باید به آن توجه کنیم شرایط آب و هوایی و اقلیم آن است. به طور مثال کاشت نهال نخل برای شرایط آب و هوایی تهران مناسب نیست. مورد دیگری که بهتر است برای انتخاب نهال به آن توجه کنید میزان مصرف آب آن درخت است؛ با توجه به اقلیم خشک ایران و وضعیت کم‌آبی غالب بهتر است که درختانی را که نیاز به آب کمتر دارند بکارید.

 

      روز درختکاری در ایران

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.

در کشور ما روز درختکاری در ۱۵ اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید

 اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: “حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند.

صنایع غذایی شهدین