روز سلامتی

۱۸ فروردین ماه روز سلامت و بهداشت جهانی گرامی باد

سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید به سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد. این موضوع آنقدر بااهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته و شعاری هم برای آن برمی‌گزیند. رسالت روز سلامت یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان در ارتباط با بحث سلامت و بهداشت است.

از جمله ویژگی‌های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت می‌باشد و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه‌مند است. بهداشت درواقع زیربنای فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می‌باشد و یک جامعه سالم و تندرست است که می‌تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند.

روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت چه روزی است؟

۱۸ فروردین روز سلامتی (روز جهانی بهداشت) نام‌گذاری شده است. همه ساله روز ۱۸ فروردین (۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک ، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

هدف و رسالت روز جهانی بهداشت چیست؟

رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان ، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت‌های بهداشتی سال قرار داده است. این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه‌های بهداشتی بلند مدتی است که می‌بایست مدت‌ها قبل از ۷ آوریل ، فعالیت‌های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد .

هدف این سازمان ، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان‌های روی زمین است ، به دنبال این هدف ، سازمان ، برنامه‌های زیادی را به مرحله اجرا می‌گذارد تا زمینه مساعدت کشور‌ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.