نظر طب سنتی درباره انواع مربا

نظر طب سنتی درباره انواع مربا

در این مقاله نظر طب سنتی درباره انواع مربارا بررسی می کنیم تا انتخاب آگاهانه ای داشته باشیم.

چرا باید متناسب با مزاج مربا بخوریم؟

یکی از نکاتی که معمولا حین تهیه انواع مرباجات و ترشیجات در نظر گرفته نمی‌شود، این است که باید متناسب با مزاج، این فراورده‌ها را انتخاب و مصرف نمود. در طب سنتی، مربا به دلیل شیرینی دارای مزاج گرمی است و ترشی‌ها به دلیل ترکیبات موجود در آن مزاج سردی دارد.

با توجه به اینکه خاصیت خود مربا به دلیل شیرین بودن، گرم است، مرباهایی که مزاج معتدل دارند، به دلیل اینکه خاصیت آن به سمت خنکی می‌رود، مصرفشان به افرادی که مزاج گرمی دارند، پیشنهاد می گردد. بنابراین اگر فردی مزاج گرمی دارد و از طرفی به خوردن «مربای به» یا «هویج» علاقه‌مند است، باید بداند پس از مصرف آن جوش می‌زند. چون همان‌طور که قبلا اشاره شد هم مزاج مربا و هم میوه «به» گرم است.

از این رو، باید حتما با یک ماده خوراکی خنک آن را مصرف کرد. اگر هم پوست بدن فرد به خصوص صورت، مستعد جوش زدن است یا در سنین نوجوانی به سر می‌برید، چون در این سن به دلیل تغییرات هورمونی صورت جوش می‌زند، مرباهایی باید مصرف شود که از گیاهان یا میوه‌های با مزاج خنک تهیه شده‌اند.

پیشنهاد طب سنتی 

مربای آلبالو و تمشک به دلیل سرد و مربای گل‌محمدی، بالنگ و پرتقال مزاج معتدلی دارند،ما به افراد گرم مزاج« مربا آلبالو شهدین»، « مربا گل محمدی شهدین»،  « مربا بالنگ شهدین» را توصیه می کنیم. درضمن شربت به – لیمو نیز مزاج معتدل و خوبی دارد چون به گرم و لیمو سرد است. ولی اگر فردی دارای مزاج سرد است و می‌خواهد رطوبت بدن افزایش پیدا نکند، استفاده از مرباهایی با مزاج گرم، برایشان مفید است. مربای« مربا به شهدین» یا «مربای انجیر شهدین» انتخاب خوبی برای استفاده است.امیدوارم نظر طب سنتی درباره انواع مربا برای شما مفید واقع شده باشد.